Ortaöğretim kurumlarına geçişsistemi SBS, daha hayata geçmeden gürültünün gümbürtüsüne gitmek üzere.
Değerlendirmelere bakıyorum da yine birçoğu ideolojik ve bilimsel bakıştan yoksun.Neymiş efendim 36 sınavgeliyormuş! Dershanelere talep artacakmış! Ciddi misiniz?Bakın sınav 12 tane imiş! Ayrıca yeni bir
sınav da değil sadece yazılı imiş. Hani bildiğiniz yazılı. Zaten her yıl mutad olarak yapılagelen yazılı. Dolayısıyla yeni bir sınav yok.Öğrenciler kendi sınıflarında, yazılılarına girecek ve çıkacaklar. Hepsi bu.
Eğitime emek veren birisi olarak, yeni SBS sisteminin öğretmenler açısından kazanımlarının ya da olumsuz yönlerinin neler olabileceğini bu yazımızla irdelemek istedik. Zira, bu konuda bakanlığın açıklaması dışında önemli bir değerlendirme göremedik.
Ben, öncelikle yeni sistemin öğretmeneler kazandıracağı hususunu naçizane ifade etmek istiyorum. Zaten yeni sistemin sakıncalarını, her şeye karşı olan “İstemezük taifesinden” takip ediyorsunuz. Bu arada peşin peşin söyleyeyim, yeni sistem için kesinlikle mükemmel falan demiyorum. Sadece neden sakıncalar anlatılıyor da faydadan hiç bahsedilmiyor istifhamına cevap mahiyetinde bir takım tespitlerde bulunmak istiyorum.
Bu sistemle; Her şeyden önce öğretmeni “iplemeyen” öğrenciler yıllarca unuttukları saygıyı yeniden hayata geçirmek zorunda kalacaklar.Dersi, derste öğrenme erdemini hatırlayacaklar. Soluğu dershanede değil öğretmeninin dizinin dibinde alacaklar.Derslere zorunlu olduğu için gelen, öğrenmeyi ders çıkışına bırakan öğrenciler okulun anlamıyla buluşacaklar.Müfredatı tam manasıyla işlemenin önemi hatırlanacak.
Öğretmenlerin mesleki performansı artacak ve belki de “yetersiz” olan öğretmenlerle ilgili yeni bir “durum” ortaya konulacak.Kendi sınıfında kendi masasında sınava giren öğrencinin kaygı düzeyi gereğinden fazla artmayacak. Tek bir sınavla ölçme ve değerlendirmenin sakıncası ortadan kalkacak.
Çoğaltmak mümkün. Peki sakıncaları neler? Öncelikle velilerin öğretmen üzerinde sınav sonuçları ile alakalı sorgulayıcı yaklaşımları rahatsız edici olacaktır. Yine sınavların güvenliği soru işaretleri ile doludur. KPSS’de dahi belli bölgelerle ilgili herkesçe malum durumların SBS’de de olması mümkün.
Bunların dışında yeni SBS sistemi ile ilgili belirsizlikler de söz konusu. Örneğin sınavlar hangi gün yapılacak? Kaç gün sürecek? Soruları kim hazırlayacak? Öğretmenlerin hazırlayacağı söyleniyor ama nasıl ve ne şekilde olacak? V.s.
Sonuç ne mi? Yeni sistemi beğenmeyenler, daha iyisinin ne olduğunu açıklamak zorundalar. Eksikliklerine rağmen yeni SBS, eğitimin asli unsuru olarak öğretmenleri ve okulu öne çıkaracak olması itibariyle bence önemli bir adımdır. Dedim ya daha iyisi ne olmalı sorusuna cevap bulmak yerine “bu olmaz”, “bu hiç olmaz” demek manasız… Kanaatimce bu sistemin en önemli kazanımı, öğretmenleri yeniden “kazanmak” olabilir.
Sonuç ne mi? Yeni sistemi beğenmeyenler, daha iyisinin ne olduğunu açıklamak zorundalar. Eksikliklerine rağmen yeni SBS, eğitimin asli unsuru olarak öğretmenleri ve okulu öne çıkaracak olması itibariyle bence önemli bir adımdır. Dedim ya daha iyisi ne olmalı sorusuna cevap bulmak yerine “bu olmaz”, “bu hiç olmaz” demek manasız… Kanaatimce bu sistemin en önemli kazanımı, öğretmenleri yeniden “kazanmak” olabilir.
Reviewed by halis demirci
on
19.9.13
Rating: